Zbliża się Dzień Dziecka i znów jestem rozdarty.

Latorośle codziennie (od miesiąca) prześcigają się w pomysłach na prezenty. Dziadkowie też przebierają nogami i dopytują „co kupić?”.

A mnie gniecie coś w środku i zastanawiam się – czy to nie eskalowało za szybko?
Czy w Dniu Dziecka nie chodzi o to, by po prostu razem „świętować” – mieć dla siebie czas, pójść na plac zabaw, potem na lody czy pizzę? (oczywiście, że na to i na to).

Ale odłóżmy na bok dylematy zasadnicze – bo i tak większość z nas z entuzjazmem lub frustracją poszukuje w tych dniach konkretnych pomysłów na prezent na Dzień Dziecka. Mam zatem dla Was kilka propozycji. Niech będzie to inwestycja. To zawsze brzmi dobrze! Inwestycja, czyli coś co ma się zwrócić. W przypadku dzieci nie liczcie na szybką stopę zwrotu. Ale kto wie… może już za 15, 20 lat te właśnie prezenty zwrócą się kilkutysiąckrotnie.
Logika, kreatywność i oswajanie technologii. To łączy poniższe propozycje.

1. Osmo

https://www.playosmo.com/en/
Idealny wiek: 5-12 lat*

Jeśli macie iPada ta zabawka da mu nowe, lepsze życie. Podstawowym elementem Osmo jest specjalna podstawka i nakładka na kamerę, dzięki której aplikacja widzą to co dzieje się na stole przez tabletem. Świat fizyczny – to co dziecko układa i tworzy na stole ma pływ na świat wirtualny – to co dzieje się w aplikacji.

 

 

 

 

 

 

 

Osmo to różne, niezależne od siebie gry. Od prostych: układanie kształtów, literek, liczenie – po bardziej skomplikowane: nauka programowania czy gra ekonomiczna „w pizzerię”.

Świetnej jakości materiały, doskonale zrealizowane i mądre aplikacje. Cena też nie mała.

Zestaw gier ze stacją bazową to koszt 279 zł: link do zestawu w iDream

Gra z nauką programowania (bez podstawki) kosztuje tyle samo – 279 zł: link do zestawu w iDream

2. Photon

http://meetphoton.com/pl/start/
Idealny wiek: 7-12 lat*

Robot do nauki programowania. Zaprojektowany i produkowany w Polsce. Istotą tego rozwiązania jest aplikacja, na którą składa się szereg zadań. Ich celem jest „wychowanie” robota – nauczenie go poruszania się, reagowania na bodźce, etc. Dziecko dostaje więc niewiele umiejącą maszynę i od niego zależy czego i jakim czasie go nauczy. Ta idea bardzo przypadła mi do gustu!

Na razie możliwy jest tylko pre-order, ale może będzie dostępny w sprzedaży już od jesieni. Będzie w sam raz na Gwiazdkę a.d. 2017.

3. Zestaw do składania i programowania: Robot + książka „Arduino dla dzieci”

Idealny wiek: 11-17 lat*

Złożenie robota z zestawem z Arduino i książką mam już za sobą. Była to świetna zabawa dla mnie, ojca. Ale już mniej dla moich 6-latka i 4-latki! Ich ekscytowały tylko kolorowe kabelki oraz działający już efekt.
Myślę, że dla młodego człowieka, który umie już swobodnie czytać, takie wyzwanie może być świetnym sposobem na wyzwolenie pasji do programowania, budowania i majsterkowania. I bez problemu można do polecić osobie, która wcześniej z takimi zajawkami nie miała w ogóle do czynienia. Takim przypadkiem byłem właśnie ja!

 

Zestaw do składania z płytką Arduino – cena 199 zł:
https://botland.com.pl/podwozia-robotow/8359-alphabot-basic-2-kolowa-platforma-robota-z-czujnikami-i-napedem-dc-waveshare-uno-plus.html

Książka „Arduino dla dzieci” – cena 34,79 zł: link do księgarni PWN

4. Książka „Twórz własne gry komputerowe w Pythonie”

Idealny wiek: 11-17 lat*

Ta pozycja powinna zaintrygować każdego fana gier wideo. Granie w gry to duża dawka emocji. A zrobienie gry samodzielnie?
Polski przemysł „growy” trzyma się mocno, ale jeśli akcje CD Projekt mają rosnąć w długim okresie, trzeba im zapewnić napływ świeżej, kreatywnej krwi z solidnymi podstawami programowania.

Książka „Twórz własne gry komputerowe w Pythonie” – 48,99 zł: link do księgarni PWN.
*granice wieku są umowne. Zarówno te dolne, jak i górne. Prawda jest taka, że ja też doskonale się bawię korzystając z rzeczy wymienionych w powyższej liście!